Experimental set-up for bubble behaviour in a high pressure alkaline electrolyte

"The increase in the proportion of renewable energy in the energy matrix and associated unpredictable electricity surpluses, the need for efficient forms of energy storage raises. Due to high energy density and transportability, hydrogen plays an important role as energy storage. After the production of hydrogen by electrolysis a significant percentage of the stored energy is used for the compression of the hydrogen gas. Higher efficiencies are reached by high pressure electrolysis, because subsequently compression of the hydrogen gas is not necessary. In the course of a cooperation between the Institute of Nuclear and Energy Technologies (IKET) and the Instituto Tecnológico de Buenos Aires (ITBA), a high pressure elec-trolyser Experiment has been developed at ITBA. The particularity about this device besides the high working pressure, are glass windows in the taps in order to be able to analyse the behaviour of the gas bubbles. Experiments for the investigation of the bubble behaviour have been performed at IKET. This master thesis describes the development of the project, from the design and construction of the electrolyser at ITBA, to the execution of first series of experiments at IKET. First conclusions about the bubble behaviour are presented".
"El aumento de la proporción de energías renovables en la matriz energética y los excedentes de electricidad impredecibles asociados causan la necesidad de formas eficientes de almacenamiento de energía. Debido a la alta densidad de energía y facilidad de transporte, el hidrógeno tiene un rol importante como almacenamiento de energía. Después de la producción de hidrógeno por electrólisis y compresión posterior para el almacenamiento, un porcentaje significante de la energía almacenada se usa para la compresión del hidrógeno gaseoso. Eficiencias más altas se alcanzan a través de la electrólisis a alta presión, dado que la compresión posterior del hidrogeno no es necesario. En el curso de una colaboración entre el Institute of Nuclear and Energy Technologies (IKET) y el Instituto Tecnológico de Buenos Aires (ITBA), un electrolizador de alta presiones fue desarrollado en el ITBA. La particularidad de este dispositivo, además de la alta presión, son ventanas de vidrio en las tapas con el fin de poder analizar el comportamiento de las burbujas. Experimentos para investigar el comportamiento de las burbujas han sido realizados en el IKET. Esta tesis de maestría describe el desarrollo del proyecto, desde el diseño y la construcción del electrolizador en el ITBA, hasta la ejecución de primeras series de experimentos en el IKET. Primeras conclusiones sobre el comportamiento de las burbujas de hidrógeno deben ser hechos".

HIDROGENO, CELDAS ELECTROLITICAS, ELECTROLISIS, EFICIENCIA ENERGETICA, ALMACENAMIENTO DE ENERGIA