ponencia en congreso.page.titleprefix La Investigación como estrategia para el desarrollo de competencias en ingeniería
Loading...
Date
2012
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
"Esta presentación expone el proyecto pedagógico de Metodología del Aprendizaje, asignatura de primer año de todas las carreras de Ingeniería del Instituto Tecnológico de Buenos Aires. El programa busca el desarrollo de competencias, en especial la innovación. Para ello, los alumnos realizan una investigación según las pautas del método científico- tecnológico en un campo y área determinados por la cátedra. El resultado es una solución ingenieril empíricamente probada y aplicada a una situación concreta. Su desarrollo requiere aplicar conocimientos teóricos y técnicos, creatividad y diseño. Este proyecto se basa en los principios de la psicología cognitiva y del aprendizaje estratégico. Aquí se exponen, junto con los fundamentos epistemológicos y pedagógicos, las características del equipo docente y las principales decisiones didácticas asumidas para la organización de contenidos y actividades y su evaluación."
"This presentation sets forth the pedagogical project of Learning Methodology, a subject of the first year of all the Engineering careers at the Instituto Tecnológico de Buenos Aires. The program aims at the development of competences, particularly innovation. To this end, students carry out a research pursuant to the guidelines of the scientific-technologic method in a field and an area determined by chair. The result is an engineer solution empirically proved and applied to a specific situation. Its development requires the application of theoretical and technical knowledge, creativity and design. This project is based on the principles of cognitive psychology and of strategic learning. Here we set out, along with the epistemological and pedagogical foundations, the characteristics of the teaching team and the main didactic decisions taken for the organization of contents and activities and the evaluation thereof."
"This presentation sets forth the pedagogical project of Learning Methodology, a subject of the first year of all the Engineering careers at the Instituto Tecnológico de Buenos Aires. The program aims at the development of competences, particularly innovation. To this end, students carry out a research pursuant to the guidelines of the scientific-technologic method in a field and an area determined by chair. The result is an engineer solution empirically proved and applied to a specific situation. Its development requires the application of theoretical and technical knowledge, creativity and design. This project is based on the principles of cognitive psychology and of strategic learning. Here we set out, along with the epistemological and pedagogical foundations, the characteristics of the teaching team and the main didactic decisions taken for the organization of contents and activities and the evaluation thereof."
Description
Keywords
EDUCACION SUPERIOR, APRENDIZAJE BASADO EN COMPETENCIAS, METODOS DE ENSEÑANZA