Examinando por Materia "TRANSPORTE PUBLICO"
Mostrando1 - 12 de 12
Resultados por página
Opciones de clasificación
- Proyecto final de GradoAn analysis of public transport in the city of Buenos Aires with MobilityDB(2020-01-25) Godfrid, Juan; Radnic, Pablo; Vaisman, Alejandro Ariel; Zimányi, Esteban"The General Transit Feed Specication (GTFS) is a data format used to express public transportation schedules and associated geographic information created in 2006 by Google. It is now widely used all around the world in both of its versions, GTFS Real-Time and GTFS Static. So far, tools to analyze these data are not widely available in the open source community. Companies that need to perform in-depth analysis must create proprietary solutions which the public has no access to. MobilityDB is a free and open source PostgreSQL and PostGIS extension that adds spatial and temporal datatypes along with convenient functions, to facilitate the analysis of mobility data. However, loading GTFS data into MobilityDB must still be done in an ad-hoc fashion. Furthermore, obtaining GTFS real-time data is an even more involved problem. This work describes how MobilityDB is used to analyze public transport mobility in the city of Buenos Aires. To this end, static and real-time GTFS data for the Buenos Aires public transportation system were acquired, imported into MobilityDB, and analyzed. Visualizations were also produced to enhance the analysis."
- Artículo de Publicación PeriódicaAnalyzing public transport in the city of Buenos Aires with MobilityDB(2022) Godfrid, Juan; Radnic, Pablo; Vaisman, Alejandro Ariel; Zimányi, Esteban"The General Transit Feed Specification (GTFS) is a data format widely used to share data about public transportation schedules and associated geographic information. GTFS comes in two versions: GTFS Static describing the planned itineraries and GTFS Realtime describing the actual ones. MobilityDB is a novel and free open-source moving object database, developed as a PostgreSQL and PostGIS extension, that adds spatial and temporal data types along with a large number of functions, that facilitate the analysis of mobility data. Loading GTFS data into MobilityDB is a quite complex task that, nevertheless, must be done in an ad-hoc fashion. This work describes how MobilityDB is used to analyze public transport mobility in the city of Buenos Aires, using both, static and real-time GTFS data for the Buenos Aires public transportation system. Visualizations are also produced to enhance the analy-sis. To the authors’ knowledge, this is the first attempt to analyze GTFS data with a moving object database."
- Proyecto final de GradoAnálisis de una posible ampliación de la línea A de subterráneos de la Ciudad Autónoma de Buenos Aires(2015) Ayerbe Rant, María Alejandra; Esteves Buchanan, María; Liberjen, Laila; Vilaboa, Iván"En el siguiente trabajo se evaluarán aspectos cualitativos y cuantitativos de la extensión de la línea A de subterráneos hasta Liniers, referentes a la factibilidad y a su impacto. Para su desarrollo se utilizarán ciertas herramientas como encuestas a ciudadanos y modelos de viabilidad técnica. Se estudiará la situación actual tanto demográfica como vehicular, y luego por medio del modelo se planteará el escenario con la extensión, de manera que permita determinar parámetros y obtener conclusiones."
- Trabajo final de especializaciónAnálisis del sistema Ecobici en la Ciudad de Buenos Aires(2018) Calvo, Mario Daniel; Aizemberg, Diego Ariel"Los sistemas públicos de bicicletas se han extendido en todas las grandes ciudades el mundo. Buenos Aires ha desarrollado uno y en este estudio buscamos entender cuáles podrían ser los factores espaciales y ambientales, y el perfil de los usuarios qué expliquen el uso del sistema. Para ello se utilizaron datos provistos por el gobierno de CABA, respecto de los viajes realizados, y datos del clima. Se aplicaron métodos de minería de datos tales como: regresiones para identificar relaciones entra las variables y Kmeans, para clasificar datos. Los hallazgos más importantes fueron el efecto de la temperatura sobre el uso del sistema, y la identificación del grupo etario que más viajes realiza. La diferencia significativa entre el uso de los días de semana y los fines de semana, y su correspondencia con la hora del día. Estos hallazgos permitieron inferir que el uso en los días de semana se debe al traslado hacia el trabajo y/o centros de estudio. En tanto que el uso en los fines de semana se orienta a un uso recreativo."
- Proyecto final de GradoAutomatización y optimización de tareas operativas en transporte público(2011) Carrizo, Juan Sebastián; Agres, Andrés; Rodríguez Varela, Juan Pablo"Este trabajo tiene como objetivo la generación de una herramienta de automatización e integración en las tareas de planificación operativa. Para la evaluación de dicha herramienta se utilizará un caso de estudio real basado en una compañía de transporte pública de la Argentina. Las tareas operativas que se evaluarán serán la asignación de tareas de mantenimiento y la asignación de días libres para los choferes."
- Proyecto final de GradoBuscando el orden(2010) Ovrum, Brian Erik; Agres, Andrés"El presente trabajo se centra en el problema de planificación estratégica de una red de transporte urbano público, en particular en la definición de una metodología para su resolución. A tal fin se analiza, en primera instancia, el estado de la cuestión, prestando especial atención a algunas de las técnicas de mayor utilización en la actualidad. A continuación, tras definir con mayor precisión el problema a tratar, se desarrolla la metodología, junto con un modelo de simulación que sirve como herramienta de apoyo en el análisis. Luego, a fin de poder verificar su funcionamiento, y validar la información cargada en el mismo, se toma como ejemplo un caso de estudio real. Haciendo el proceso de planificación para este caso en particular, se termina de demostrar la validez de la metodología desarrollada, y del mismo surgen una serie de conclusiones que sirven de cierre al proyecto".
- Proyecto final de GradoEstrategia para mejorar el transporte público en Buenos Aires(2011) Pizzagalli, Nicolás; Bereciartúa, Pablo"Para darles solución a los problemas de tránsito vehicular es necesario cambiar el paradigma del transporte sin recurrir a soluciones simplistas y poco efectivas como apmpliar la infraestructura vial. Ésta solo será una solución transitoria, ya que a largo plazo incentivará el aumento del volumen de vehículos particulares que transitan por la ciudad, saturando nuevamente la capacidad vial."
- Tesis de maestríaFeasibility study of hydrogen fueled internal combustion hybrid bus operating under real traffic urban conditions in Buenos Aires, Argentina(2018-12-18) Britz, Sven; Orbaiz, Pedro"This thesis evaluates the technical, economic and environmental performance of a hydrogen fueled hybrid bus, which uses an internal combustion engine as a power unit. Results are compared to those of a conventional diesel bus and to those of two commercially available hydrogen fuel cell buses. The performance of the different vehicles, under real driving conditions, is evaluated using validated models of these on the Autonomie simulation platform. On the other hand, the life-cycle GHG emissions of the buses are estimated with hydrogen being produced from different primary sources. Whilst the first scenario assumes that hydrogen is produced from natural gas via steam methane reforming, the other three assumes electrolytic production using different electricity production mixes. Finally the total cost of ownership of each hybrid bus is calculated and compared to that of the conventional bus. Results show that all hydrogen buses have a considerable lower energy consumption than that of the conventional vehicle. This is manly due to the use of the hybrid powertrain architecture. When comparing the different hydrogen buses, as expected, the fuel cell vehicles result in a higher efficiency than the internal combustion engine vehicles, but in a considerable higher cost, making the use of internal combustion engines a more cost effective way to reduce GHG emissions. The life cycle emission analysis shows that the environmental performance of all hydrogen vehicles is highly dependent on the carbon intensity of the hydrogen production. Overall, whilst fuel cells are more efficient than ICEs, the considerable lower cost of ICEs makes the H2ICE hybrid bus a more cost effective way of reducing GHG emissions."
- Trabajo final de especializaciónPredicción de probabilidad de robos de bicicletas del sistema público de la Ciudad de Buenos Aires(2022-02) Montero, Jazmín; Gómez, Leticia Irene"El presente estudio busca entrenar un modelo que permita predecir el grado de probabilidad de que una bicicleta termine siendo robada, dadas las condiciones iniciales del viaje."
- Proyecto final de GradoSistema prepago y multi-modal de transporte(2007) Melhem, Alejandro; Freijedo, Claudio; Agres, Andrés"El proyecto consiste en una propuesta de reforma al sistema de transporte público para la Región Metropolitana de Buenos Aires (...). La misma se basa en un sistema cuasi-público, multi-modal y prepago, que tiene como eje principal la implementación del sistema BRT para el transporte masivo de pasajeros y una clara orientación del servicio a las necesidades de los servicios."
- Proyecto final de GradoSobre la marcha: estrategias para la mejora del servicio del transporte público automotor urbano(2010) González, María Agustina; Mur, Sebastián"El presente trabajo se centra en el problema de la inestabilidad de la frecuencia de las líneas de colectivo urbanas, particularmente en la evaluación de estrategias de control para su disminución. Se revisa y analiza el estado de la cuestión, pasando por los distintos tipos de estrategias existentes y su evolución. Se genera un modelo de simulación para la comparación de algunas de ellas, y nuevas variantes también, en un ambiente controlado y se evalúa la performance de cada una bajo distintas condiciones. Se logra solucionar un problema general en el ambiente del transporte público, pudiéndose hacer recomendaciones para cada caso en particular".
- Artículo de Publicación PeriódicaA technical, environmental and financial analysis of hybrid buses used for public transport(2018-04) Orbaiz, Pedro; Dijk, Nicolás van; Cosentino, Santiago; Oxenford, Nicolás; Carignano, Mauro G.; Nigro, Norberto M."This paper presents a technical, financial and environmental analysis of four different hybrid buses operated under Buenos Aires driving conditions. A conventional diesel bus is used as reference and three electric hybrids equipped with different energy storage technologies, Li-Ion, NiMH batteries and double layer capacitors (ultracapacitors), are evaluated, along with a hydraulic hybrid platform which uses high-pressure accumulators as its energy buffer. The operating conditions of the buses are set using real driving GPS data collected from various bus routes within the city. The different vehicle platforms are modeled on AUTONOMIE SA and validated by comparing the obtained fuel consumption results to those reported by local transport authorities and values found in the literature. The embedded energy and CO2 emissions of each platform are estimated using GREET and the total cost of ownership of each vehicle is calculated and compared to that of the conventional bus. Furthermore, aging models are proposed to evaluate the life duration of the batteries and ultracapacitors. Results show that, independent of the energy storage technology, the fuel economy performance of all hybrids is highly dependent on the size and configuration of the powertrain and energy storage components. When optimized, all hybrids achieve significant fuel consumption reductions compared to a conventional diesel bus, however, the ultracapacitor based system seems to outperform the other technologies. The battery based electric buses achieve similar fuel consumption reductions, but the NiMH based batteries shows a considerably shorter life expectancy. This has a significant impact on both the economic and environmental performance of this vehicle. The life cycle emission analysis shows that, given the high fuel consumption of a conventional bus, the additional embedded CO2 emissions of the hybrid vehicles are offseted by the achieved reduction of in-service CO2 emissions due to fuel consumption reductions. Regarding the economic performance of the different platforms, results show that the fuel savings achieved by all hybrids displace the higher capital costs required. Overall, all hybrid buses show a strong potential to reduce both CO2 emissions and costs, resulting in negative costs of CO2 abatement."