URI permanente para esta colección

Examinar

Mostrando 1 - 3 de 3
    H2 purity control of high-pressure alkaline electrolyzers
    (2021-06) David, Martín Rafael; Bianchi, Fernando D.; Ocampo-Martínez, Carlos; Sánchez-Peña, Ricardo
    "This paper proposes a control strategy that mitigates the cross contamination of H2 and O2 in a high-pressure alkaline electrolyzer, which consequently increases the supplied gases purity. In order to reduce the diffusion of gases through the membrane, the controller establishes the opening of two outlet valves based on the pressure of the system and the difference in liquid level between both separation chambers. Therefore, a multiple input - multiple output optimal controller is designed here. For this purpose, an available high-fidelity model was simplified in order to obtain a control-oriented model. The proposed controller was evaluated in simulation using the high-fidelity nonlinear model in a wide operating range and was compared with a pair of decoupled PI controllers. The resulting impurity of gases was below 1% in all cases."
  • Ponencia en Congreso
    Phenomenological based model of hydrogen production using an alkaline self-pressurized electrolyzer
    (2019-08) David, Martín Rafael; Álvarez, Hernán; Ocampo-Martínez, Carlos; Sánchez-Peña, Ricardo
    "The aim of this work is to develop the phenomenological based modeling of a self-pressurized alkaline electrolyser with the objective of predicting the cross-contamination of the gases produced. A proposed model, built in Matlab ® , represents the dynamical evolution in real electrolysers, and anticipates operational variables: level, pressure and all concentrations. Dynamic responses in the concentrations of the electrolytic cell, and variations in both level and pressure at the chamber due to the change in current and diffusivity, are reported. The equations by which the variables can be computed are also presented. The proposed model is ready for the corresponding adjustment of parameters based on experimental measurements taken from an available prototype and through a suitable identification process."
  • Ponencia en Congreso
    Estudio de la influencia de fuerza iónica, pH y materia orgánica natural en la agregación de nanopartículas de dióxido de titanio
    (2019-08) Barboni, Tomás; Devoli Díaz, Juan Gabriel; Mujica, Clara; Peralta, Mateo; Gentile, Guillermina José
    "El objetivo general del presente trabajo fue investigar cómo la agregación de las nanopartículas de dióxido de titanio (TiO2) y su carga de superficie, son influenciadas por el pH, la fuerza iónica y la presencia de materia orgánica natural (MON). Los resultados obtenidos evidenciaron que las nanopartículas de TiO2 sufren un rápido proceso de agregación y en ningún caso fue posible tenerlas en su tamaño primario de 21 nm. Dentro de los resultados más relevantes, se puede mencionar que la influencia de los iones divalentes, como el Ca2+, así como elevados valores de fuerza iónica, 10 mM, tuvieron un gran aporte en la desestabilización de las nanopartículas. La influencia del pH se vio muy marcada en las suspensiones donde había solamente iones indiferentes y en baja concentración. En todos los casos, la adición de MON provocó una gran disminución de los valores de potencial zeta, obteniéndose valores muy negativos y, en consecuencia, se logró aumentar notablemente la estabilidad de las nanopartículas. La forma y estructura de los agregados, así como su tamaño y el de las partículas primarias se pudo también observar por medio de microscopía electrónica de barrido (SEM)."