Examinando por Materia "EFECTO INVERNADERO"
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- Artículo de Publicación PeriódicaAdvances in alkaline water electrolyzers: a review(2019-06) David, Martín Rafael; Ocampo-Martínez, Carlos; Sánchez-Peña, Ricardo"The renewed concern for the care of the environment has led to lower emissions of greenhouse gases without sacrificing modern comforts. Widespread proposal focuses on energy produced from renewable sources and its subsequent storage and transportation based on hydrogen. Currently, this gas applies to the chemical industry and its production is based on fossil fuels. The introduction of this energy vector requires the development of environmental-friendly methods for obtaining it. In this paper, existing techniques are just presented and the main focus is made on electrolysis, a mature procedure. In turn, some developed proposals as previous steps to the hydrogen economy are presented. Finally, some lines of research to improve alkaline electrolysis technology are commented."
- Tesis de maestríaAnálisis del efecto del tratamiento mecánico biológico en las emisiones de gases de efecto invernadero en la etapa de disposición final de los residuos sólidos urbanos: estudio de caso planta TMB-Norte III(2018) Marcolini, Ignacio C.; Santalla, Estela M."(...) el objetivo de este trabajo fue desarrollar las bases para el estudio local del efecto de esta tecnología sobre las emisiones potenciales de GEI tomando como caso de estudio la Planta TMB-Norte III, la cual opera desde el año 2013 en uno de los Complejos Ambientales de la Coordinación Ecológica del Área Metropolitana de Buenos Aires (CEAMSE) y es la primera experiencia de aplicación de esta tecnología en la Argentina."
- Artículo de Publicación PeriódicaEnergy requirements, GHG emissions and investment costs in natural gas sweetening processes(2017-01) Gutiérrez, Juan Pablo; Ale Ruiz, Elisa Liliana; Erdmann, Eleonora"Currently, different technologies are being employed to remove CO2 and H2S from the natural gas. Based on chemical phenomenon, the absorption using alkanolamines is probably the most extended process for the acid gas removal. However, membrane technologies are considered as an alternative in specific cases for their better performances, cleanness, energy requirements, operative costs and location flexibility. The aim of this article is to estimate, compare and analyze the energy requirements, greenhouse gases (GHG) emissions and investment costs of three Natural Gas Sweetening processes. For the study, a regular process using methyldiethanolamine (MDEA), the absorption process using recompressed vapor and a membrane system were simulated using Aspen Hysys v8.8. For the first case, real data from the gas plant Aguaragüe (Argentina) was used to validate the model. To establish a proper comparison, a natural gas with 4 mol.% of CO2 is considered as the inlet stream of each configuration. Specifically, compression and pump power, specific total heat, removed CO2, CH4 wastes and capital costs were estimated and compared for each case. Additionally, a discussion including different aspects in regard to the energy efficiency of the processes was conducted. Although the proposed membrane system demonstrated to reduce the energy requirements (77% and 72%) and emissions (80% and 76%) in respect to both absorption processes, the CH4 losses were higher by more than 6 factor. Moreover, the investment cost of the technology is 12% higher than the required capital of a conventional amine process."
- Tesis de maestríaEstudio prospectivo de la generación de empleo, valor agregado y reducción de emisiones por despliegue de la energía solar PV distribuida en Argentina 2030(2017) Suárez, Franco Antonio; Pedace, Roque"En el presente trabajo se lleva a cabo una prospección cuantitativa de la generación de empleo, valor agregado y reducción de emisiones de gases de efecto invernadero que potencialmente se podría alcanzar por el despliegue de energía solar fotovoltaica distribuida en Argentina en el mediano plazo. Se toma como objeto de estudio las instalaciones en baja y media tensión (220 V – 33 kV) y de 0 – 10 MW, situadas en zonas urbanas o peri-urbanas. Se considera que los tres indicadores simulados son de interés crítico para el soporte a la toma de decisiones a corto, mediano y largo plazo en el ámbito nacional, de cara a una situación de pobreza energética estructural y el compromiso asumido contra el Cambio Climático en París 2015. Bajo este panorama, disponer de información cuantitativa sobre el futuro es esencial."
- Tesis de maestríaFeasibility study of hydrogen fueled internal combustion hybrid bus operating under real traffic urban conditions in Buenos Aires, Argentina(2018-12-18) Britz, Sven; Orbaiz, Pedro"This thesis evaluates the technical, economic and environmental performance of a hydrogen fueled hybrid bus, which uses an internal combustion engine as a power unit. Results are compared to those of a conventional diesel bus and to those of two commercially available hydrogen fuel cell buses. The performance of the different vehicles, under real driving conditions, is evaluated using validated models of these on the Autonomie simulation platform. On the other hand, the life-cycle GHG emissions of the buses are estimated with hydrogen being produced from different primary sources. Whilst the first scenario assumes that hydrogen is produced from natural gas via steam methane reforming, the other three assumes electrolytic production using different electricity production mixes. Finally the total cost of ownership of each hybrid bus is calculated and compared to that of the conventional bus. Results show that all hydrogen buses have a considerable lower energy consumption than that of the conventional vehicle. This is manly due to the use of the hybrid powertrain architecture. When comparing the different hydrogen buses, as expected, the fuel cell vehicles result in a higher efficiency than the internal combustion engine vehicles, but in a considerable higher cost, making the use of internal combustion engines a more cost effective way to reduce GHG emissions. The life cycle emission analysis shows that the environmental performance of all hydrogen vehicles is highly dependent on the carbon intensity of the hydrogen production. Overall, whilst fuel cells are more efficient than ICEs, the considerable lower cost of ICEs makes the H2ICE hybrid bus a more cost effective way of reducing GHG emissions."
- Proyecto final de GradoGeneración y comercialización de bonos de carbono: una guía para el desarrollador de proyectos CDM en la Argentina(2007) Garibotti, Alejandro; Baylac, Tomás; Pérez de Solay, Martín"Se reporta el desarrollo de una Guía para el Desarrollador de Proyectos CDM en la Argentina, explicando la generación y comercialización de los bonos de carbono (CERs), cuyo fin es la reducción de emisiones de gases de efecto invernadero".
- Tesis de maestríaInventario de emisiones de gases de efecto invernadero para una industria automotriz(2011) Rua, Mariana V."Esta tesis tiene por objeto desarrollar un inventario de emisiones de gases de efecto Invernadero para una industria automotriz ubicada en la zona norte de la provincia de Buenos Aires, Argentina, realizar un análisis comparativo respecto a los contextos nacional e internacional, y a partir de las principales fuentes de emisión calculadas, plantear alternativas que permitan reducir la huella de carbono del sector."
- Tesis de maestríaLa Ley 27.520 de presupuestos mínimos de adaptación y mitigación al cambio climático global: antecedentes, implicancias de su promulgación y propuestas para una mayor ambición climática(2020-07) Villares, Mariano Ignacio; Ryan, Daniel"Análisis del camino recorrido en el Congreso Nacional para obtener una ley marco de cambio climático (LMCC) en Argentina, poniendo previamente en contexto la importancia de contar con una norma de este tipo y las consecuencias del cambio climático a nivel internacional y nacional. Asimismo, se examinó la legislación vigente sobre cambio climático a nivel nacional, provincial y municipal, las cuales sirvieron de antecedente, y se evaluaron los principales acontecimientos socio-políticos que hicieron factible la promulgación de la Ley 27.520 de Presupuestos Mínimos de Adaptación y Mitigación al Cambio Climático Global, luego de más de cuatro años de debate en el Congreso Nacional."
- Tesis de maestríaRelación entre la expansión de la red cloacal y la disminución de gases de efecto invernadero(2014) Troha, Andrés; Pikman, Braulio"El presente trabajo de tesis de maestría busca demostrar la relación entre la implementación de un sistema de saneamiento cloacal, en un área determinada, donde el principal tratamiento cloacal es el vertido en pozos ciegos o letrinas y la disminución de emisiones de los gases de efecto invernadero asociada. Para ello, se buscaron metodologías de cálculo de emisiones de gases de efecto invernadero, y se identificó un área donde se pudiera incorporar infraestructura de saneamiento cloacal. Afortunadamente, se pudo ubicar en el área de concesión de AySA un plan director1 de saneamiento cloacal, el cual está en pleno proceso de implantación. El mismo, coincide con una cuenca referente de la problemática ambiental, la cuenca del Matanza Riachuelo. La misma, es un caso testigo a partir del fallo Mendoza. La conclusión del trabajo verifica el postulado."